Thursday, August 18, 2011

resepi : ondehondeh aka buah melaka

hari ni aku tibatiba rasa nak share resepi dekat blog ni...

resepi : ondehondeh

bahan-bahan :

tepung pulut
gula melaka ( aku guna nise org klate tuh..hihihi )
kelapa parut (guna yang putih baru cantik )
daun pandan ( nak pakai pewarna hijau pun boleh,tapi x cantik )
air
garam

cara-cara :

blendkan daun pandan tu dengan air.
letak tepung pulut dalam mangkuk besar agak2la berapa yg korg nak kan..nak banyak letak banyak.
lepas tu tapis air daun pandan tadi ke dalam mangkuk yg ada tepung tu.tapis sikit2 sambil gaul pakai tangan.jangan letak banyak terus,nnti lembik..gaul sampai tepung tu jadi doh macam plastesin..atau nak lagi senang,sampai tepung x melekat dekat tangan..jgn smpi jadi cekodok ye,izreen farhanis..heee
bulat2kan dia,penyekkan n masukkan gula melaka yg dipotong2 tu.*aku suka potong besar2 n bila makan dia  cair sgt.sedap*
pastu,tutup balik n masukkan dalam air yg tgh mendidih.
tunggu sampai masak aka terapung.angkat n gaulkan dekat kelapa parut yg dah gaul dengan garam.
SIAP!!

masa aku buat bawak pegi seremban,adik sedara aku yg suka berterusterang tu kata'susahla nak kunyah keras2 ni' ' banyak sangat gula nnti kena kencing manis'..ishhh..kalau suka keras,potongla kiub2,kalau x,hiris2 je sampai dia jadi mcm ala2 serbuk.tpi doh dia kena buat lubang dalam2 n masukkan gula pakai sudu..

oh,lagi satu,lepas dah masukkan gula,jgn gentel lama2.lagi yg buat mcm serbuk tu..tgn kita panas,nnti gula tu cair.sekadar tutup je.x bulat betul pun xpe..

selamat mencuba!

No comments: