Tuesday, August 2, 2011

2 ramadhan 1432H

assalamualaikum..
macamana 2 hari puasa??ok?ko??mestila ok kan..kalau x ok pun ok2 kan jee..hee
hari ni buat pertama kalinya aku masak waktu puasa..maksudnya,masak without tasting the dish..masa masak tu asik pikir jee..ape la rase lauk aku ni???pakai bedal je letak garam gula bagai..1 lauk je laa yang aku masak..ayam masak merah..sounds delicious huh..hee..pastu,buat air pun main curah je  kordial tuu..
masa berbuka,minum air,wah..sedaplaa..lulus air puasa akuu...pastu terus colek sikit sambal ayam masak merah tu..sekali,sedap weehhh!!!wuhuu...abang aku kata"weyh,x puasa eh??asal sedap sgt nih??"ok ..xpayah bangga sgtlah kan.sebab abg aku tu,aku masak x sedap pn dia kata sedap..tolak batu dgn kayu jee dia tuuu..tiba2 bersemangat nak masak utk esok..hahaha

"Menyediakan makanan kepada orang yang berpuasa. Sesungguhnya Islam suatu agama kebajikan dan kebaikan dan kerana itulah Rasulullah s.a.w sentiasa menggalakkan untuk menyediakan makanan kepada orang yang berpuasa. Baginda bersabda ; " Barangsiapa menyediakan makanan kepada orang yang berpuasa maka baginya pahala seperti pahala orang yang berpuasa dengan tidak sedikit pun kurang dari pahala orang yang berpuasa itu " [riwayat Turmizi, kitab puasa, bab kelebihan menyediakan makanan kepada orang yang berpuasa, no. Hadis 807. Berkata Imam Turmizi ; Hadis ini hasan sahih].

Dan berkata sebahagian dari Salaf ; “Aku lebih suka memanggil sepuluh orang yang berpuasa lalu aku sediakan makanan untuk mereka berbuka daripada aku memerdekakan sepuluh orang hamba”.
Dan Ibnu Umar tidak berbuka melainkan bersama anak-anak yatim dan orang-orang miskin."


jadi,rajinrajinkanla tolong ibu2 anda masak juadah buka puasa yeee..hehehe..oh,btw,tiga hari terawih ni,rami betul orang...baguslah..harap dapat teruskan sampai akhir ramadhan yee..






No comments: