Thursday, August 4, 2011

3 ramadhan 1432H

hari paling penat*padahal x buat apa pon kat rumah*...entri 3 ramadhan telah diposponedkan ke 4 ramadhan..hehehe..sebabnya..

ok,sejak bulan puasa ni*macam puasa dah berminggu2 jee*,aku dah x tido sangat dah lepas sahur*wink3*...hehehe...tapi mesti tidurla tghhari ke petang kee..tapi hari ni,tidur2 ayam je time tgh hari then x tido dah..pastu pkul 530 baru rasa ngantok,tapi dah pukul 530..kang mama marah pulak tgk aku terbongkang tido lauk berbuka x masak lagi..oh,actually bukan lauk sangat pon..kitorg berbuka mi goreng masin hasil masakan aku je semalam...hahaha..mama buat air jee..sbb kitorg nak g semayang kat masjid jauh sikit malam td..

dlm kol 8lebih camtu,kitorg pon gerakla..g masjid mane???masjid negara weyh..aku x penah semayang terawikh kat masjid negara..kitorg sampai dlm kol 830..sempat lagi la amik semayang lagi sekali sebab x azan lagi..bagus!!xpayah tahan2 kentut....then duduk2 kejap dah azan..sejukla semayang kat masjid negara..ada aircond.hahaha...hish..niat x betul..sebelum ni kitorg semayang peluh menitik2 sebab rasa angin bertiup sepoi2 bahasa je,sebab kena semayang kat luar..hahaha..surau penuh beb!

oh,n imam kat masjid negara tu baca satu mukasurat satu rakaat..agak lenguh jugak la kaki aku ni sbb dah lama x berimamkan org yg baca surah pnjg2 ni...rasanya last time dulu kat kusess yg semayang tersengguk2 tuh..ingat x kawan2??jgnla tipu kata korang x penah tersengguk kat surau kusess tu...sape yg x penah memang tipu ah...tapi okla sebab imam ni baca clear n kuat..mula2 dah agak dah dia baca 1 mukasurat,then tgk org saf depan skali tu letak quran besar kat depn dia,pastu habis semayang 2 rakaat dia selak..bru terasa kalau duduk depan letak quran boleh tgk sekali apa yg imam tu baca,,xdela fikiran aku melayang jauh2 sebab dia baca panjang sangat..tapi dia xde baca tasbih2 yg lepas 2 rakaat tu,lepas salam,dia terus angkat takbir balik.cuma lepas 4 rakaat dia baca doa.tu pun pendek je..ye laa..kalau zikir panjang2 bila nak habis 20 kan??lepas tu masjid negara x ramai orang..yg ramai pon pakarab n famili dia,bdak2 u kot,n pakcik2 baru balik keje sebab pakai shirt lagi..budak2 ramai la jugak tapi dia ada org yg jaga kn..mcm kat masjid wilayah la jugak..pakcik tu lalu je,budak2 tu baik je diam..hahaha..bagusla..kalau kat surau2 taman perumahan,budak2 bising..

pastu dah abis 8,kitorg keluar,nmpak along ngah duduk kat luar tu..hariz ngah amik makanan moreh..kitorg pon g tempat pompuan tapi minum jelaa..moreh dia ape??mihun sup,kuih bakar,teh o n nescafe o mendidih n air bandung..aku n mama x makan ppun..tapi hariz kata mihun sup dia sedap..along kata moreh kat masjid negara mmg sedap..dia penah pegi kan...tapi apa2pun,bestla semayang kat masjid negara..dahla cantik..dalam kul 1015 kitorang balikla..sampai umah dlm pukul 1100..masa tu mata dah separuh tertutup dah..ngantuk gilaaa...tgk tv cite the seeker kejap pastu tangkap lentok laaa...

*selingan: mama kata,masa sekolah dulu,dia selalu studi kat masjid negara.makcik aku sekolah dekat2 ngn  masjid negara tu.mak aku naik bas,pegi masjid negara jumpa makcik aku,studi kat makam pahlawan tu..mak aku kata,best,sunyi..senang nak studi..lagipun,ofis atuk aku dekat bukit aman sebelah tuu..*erk,bkn makam tu kubur ke...xpe sebelah tu masjid..hahahaa...bestt ek,duduk kl zaman dulu2..mak aku g skolah jln kaki pastu naik bas selamba je kat tengah2 kl tuu..pukul 6 dah kuar umah..lek je kan..oh yela,dulu xde kes rogol,org simbah asid,culik..sekarang,ngeriiii...

setakat ni,4 terawikh kitorg dah try 4 masjid lain2..mari kita pegi bnyk2 masjid eh...

No comments: