Thursday, August 18, 2011

resepi : karipap

bahanbahan :

inti :
kentang-potong dadu
bawang besar-potong kecik2 ikut suka
daging/ayam cincang
garam
serbuk jintan manis
serbuk kari-aku x letak
black pepper tumbuk
minyak masak

pastri :
tepung gandum
butter
minyak masak
garam

cara2 :
tumis bawang sampai agak2 layu.
letak daging cincang.
masak sampai air daging tu dah kering sikit.
masukkan kentang
perasakan inti tu dengan serbuk2 yg ada
tunggu sampai kentang empuk n air daging tu betul2 kering
kalau air kering tapi kentang x empuk,letak air sikit
biarkan sejuk

pastri :
panaskan dalam dua sudu minyak masak n dalam dua sudu butter.agak2 jee.
campurkan tepung dengan secubit garam.kalau pakai salted butter,xyah letak garam banyak sangat.
masukkan munyak n butter yg panas tadi dalam tepung.gaul dengan sudu sebab panaskan..
masukkan air sikit demi sikit n gaul pakai tangan.ni pun sama agak2 x melekat kat tangan tu dah kira okdah.jangan keras sangat.
bulatbulatkan dia n rollkan pakai roller tu.(aku pakai botol kicap okeh,sebab xde roller tu..apepun boleh)
bila inti dah sejuk,kelimla karipap anda..

*abah kata aku patut berbangga sebab abah pandai kelim karipap.ada ayah org lain pandai kelim karipap??ada..tapi x ramai kot..hihi..oh,aku n abah berlumba kelim sapa lagi laju n sapa lagi cantik..hahaha..buat karipap bulatla,karipap mini la...main2 eh??hahaha..ok,bangga abah pandai kelim karipap n anyam ketupat..family aku abah je pandai anyam ketupat.mama pun x pandai..aku kalau nasib jadi laa..pernah sekali abah nak ajar aku,dia yg buat x jadi.memang x boleh nak diajar.kena pandai2 sendiri n tengok org buat.aku pandai ketatkan anyaman tu n masukkan beras jee..hahaha...abah dah buat sebakul aku baru buat satu pastu bangga x sudah..heee



No comments: